Calitate, nu cantitate. Unitatea de măsură pentru conținutul valoros.

Calitate, nu cantitate. Unitatea de măsură pentru conținutul valoros.

Trăim într-o epocă în care orice ai avea de spus, s-a mai scris deja. De miliarde de ori. În nenumărate feluri, prin prisma diverșilor creatori de conținut, în multiple forme de exprimare și sub umbrela diverselor valențe stilistice folosite. Ne-am născut târziu pentru inovație, devreme pentru creație și cumva fix la timp pentru a căuta modalități diferite de a spune ce s-a mai spus, de a scrie ce s-a mai scris și de a vinde ce s-a mai vândut, toate într-o notă atipică, personală. Cu cât mai amprentată de unicitate, de originalitate, de substanță, cu atât mai bine.

Titlul atrage, conținutul păstrează, emoția vinde. Rezultatele creează reacții, feedback-ul pozitiv colecționează fidelitate și textele bine scrise, aplauze în picioare.

Te-ai întrebat vreodată cum ar suna discursul tău dacă ai lua un Oscar? Dar premiul de Popularitate din Team-building? Sau poate o scrisoare de intenție pentru job-ul visat? Ori broșura care să vândă serviciile afacerii tale?  Câți oameni ai ridica în picioare? Câți dintre ei ar reține câteva cuvinte care-ți aparțin? Și unde ai putea ajunge în situația în care conținutul creat s-ar propaga în valuri de aplauze, de redistribuiri în social media sau s-ar viraliza pe internet?

N-ai idee ce ai spune într-o ocazie ca cele de mai sus sau similară? Sau ți-e clar ce ai spune dar „nu sună bine”? O astfel de nevoie a dat naștere colaborărilor cu creatorii de conținut și a revoluționat piața de nevoi creative. Orice ai avea de spus, avem pe cineva care poate așeza în cuvinte potrivite.

Conținutul umple contururi, dă volum formelor plate și substanță textelor simple pentru că valoarea e dată de rezultatul obținut, de urma lăsată, de emoția provocată sau reacția stârnită. Nu scriem doar ca să irosim hârtia, fie ea și virtuală. Scriem ca să fim văzuți, auziți și identificați după ritmicitatea textelor, tonalitatea optimistă sau abundența de epitete. Scriem ca să fim de neuitat.

Am citit odată, demult, o carte despre caligrafie, arta care studiază frumusețea scrisului în forma lui grafică, concretă. Autorul povestea acolo cum și-a cunoscut soția într-o vacanță peste hotare și cum au continuat să corespondeze în scris ani de-a rândul, îndrăgostindu-se de ea treptat pe măsură ce caligrafia din scrisorile ei îi destăinuia prin curbe și forme, felul fascinant de-a fi. Am râs la gândul că povestea e reală și m-am trezit cumva rușinată de reacție. Dacă textele bine scrise pot naște emoție, de ce n-ar face-o și cele frumos scrise, semănând sentimente?

                Despre puterea cuvântului scris am mai vorbit și altădată și-o vom mai face, negreșit. Utilizat corespunzător și expus  cu iscusință, cuvântul  poate fi sol de pace sau semănător de războaie, poate aduce plus valoare într-o argumentație cinstită sau poate distruge complet un CV, poate crește vânzările unui produs prin repetarea obsesivă în spotul gândit pentru promovare sau redirecționa constructiv participanții la o discuție ce se desfășoară alert.

                În ceea ce privește conținutul ca formă de text gândit să vândă, o să vorbim puțin despre măsură. Cât de mult este prea mult, cât de puțin este insuficient? Greu de spus și aproape imposibil de încadrat cinstit în rigorile unor categorii generale. Autoritatea în domeniu e dictată de influența subiectivă a preferințelor personale și de aceea, trasarea unor limite a numărului de cuvinte e și greoaie, și de prisos.

                Am cunoscut o profesoară de Limba Română care susținea destul de vocal  că există cuvinte despre care se pot scrie pagini întregi și paragrafe întregi care pot fi rezumate succint la un singur cuvânt. Mi s-a părut exagerat atunci însă, timpul mi-a dovedit contrariul.  Avea dreptate. Abordarea fiecărui creator de conținut diferă mult în funcție de clientul pentru care încropesc livrabilul, de istoricul personal cu produsul sau serviciul așezate sub lupa creației, de vocabularul specific, timpul de realizare al lucrării și resursele folosite pentru documentarea materialului final. De aceea, conexiunea client-creator de conținut este foarte importantă. Chimia dintre ei, modalitatea în care reușesc să comunice și să se facă înțeleși, felul în care reușesc să se alinieze ca viziune, ca să poată livra o direcție unitară și un produs satisfăcător pentru toate părțile implicate, sunt elemente extrem de importante și definitorii pentru bunul mers al colaborării.

                Întâlnirea creatorului de conținut cu pagina albă este conexiunea care poate naște diamante și moloz în egală măsură, pahare din materiale reciclate sau cupe de cristal, pâine fără sare sau cozonac cu stafide. Adevărul este că poți crea conținut valoros c-o ușurință care frapează sau te poți pierde în detalii până la saturarea receptorului cu informații fără relevanță.

Cum știm când e prea mult? Când trebuie să recitim materialul ca să ne amintim tema principală. Cum știm când e prea puțin? Când materialul nu răspunde cel puțin întrebărilor generale din studiul jurnalismului de succes: Cine? Ce? Când? Cum? Unde? și De ce?.

Rămânând în sfera conținutului creativ de succes, punctajul maxim este cel mai  adesea cucerit de textele echilibrate stilistic, cele cu propoziții scurte, ușor de înțeles și parcurs, materialele exprimate în limbaj uzual a căror parcurgere nu necesită dicționare de arhaisme sau termeni tehnici greu de asimilat ca ustensile secundare.

                La Penman acordăm o atenție pronunțată conținutului relevant, ne plac colaboratorii care urmăresc liniile directoare cuprinse în brieful clienților și sprijinim proiectele care optează pentru claritate în exprimare, echilibru și deschidere la nou.

                Aflat constant sub lupa creativității și apreciat consistent dacă satisface ochiul critic al publicului țintă, conținutul de calitate spune multe în cuvinte puține, combină materialul scris cu probe foto sau video și își atinge cu rapiditate scopurile pentru care a fost creat. Atrage atenția fără să intre cu bocancii în spațiul personal al publicului țintă, își face simțită prezența ca o firmă cu neon și colectează reacții ca pagina de Instagram a unei persoane publice.

                Una dintre provocările obișnuite în domeniu este îndemânarea de a crea conținut diferit dar care să se alinieze unei singure direcții, să postezi constant dar fără să obosești audiența, să experimentezi  fără să riști alterarea întregii munci din spate, să respecți comunitatea căreia te adresezi fără să lezezi o alta, materialele tale să fie educative, distractive sau interesante și să ții conectat beneficiarul produsului/serviciului promovat fără să simtă presiunea obligativității. Simplu, nu? Deloc.

                Să detaliem. În primul rând, nimeni nu-i perfect. Oricât de tare ți-ai dori ca materialul tău să le bifeze pe toate de mai sus, șansele să reușești asta sunt destul de mici. E aproape imposibil să mulțumești pe toată lumea și efortul de a găsi o formulă echitabilă ar putea dura mai mult decât putem estima inițial. Credem că e importantă decența în exprimare indiferent de subiect și criteriul ăsta ar trebui să fie suficient pentru orice temă abordată. Dacă îl păstrăm în gând și-n rând la fiecare subiect, n-avem cum să greșim foarte mult.

 În al doilea rând, așa cum bine spunea cineva, omul nu se jignește, el se simte jignit. Observați nuanța? Corectitudinea politică sună bine de tot în cărți și-n teorie dar e dificil de aplicat în practică pentru că trebuie să fii extrem de iscusit să poți invita pe cineva la sala de sport fără să-i spui, chiar dacă nu cu toate cuvintele, că s-a îngrășat. Asta ca un exemplu rapid și des întâlnit în branșă.

În toate  situațiile, oricum,  nevoile publicului țintă primează. Sau cel puțin așa ar trebui. O grijă deosebită trebuie avută la formularea aleasă, la tonalitatea mesajului, la neologismele strecurate în text și apropierea cât mai fidelă de așteptările receptorilor vizați. Contentul distractiv nu-i potrivit pentru domeniile unde eticheta de limbaj impune seriozitate riguroasă, cel educativ e util dar trebuie susținut cu o documentare serioasă în spate iar  cel pur informativ trebuie să cuprindă succint toate detaliile necesare.

                Puțin și bun, cum s-ar traduce popular titlul ales. Dar când spunem puțin, nu spunem doar cantitativ vorbind. Poate mai potrivit ar fi să  spunem succint. Dar relevant. Întotdeauna relevant. Că degeaba e puțin, se citește rapid și se înțelege clar dacă lipsesc informații importante. Echilibrul e foarte important.

                Din experiența noastră și colaborarea cu cei peste 200 de scriitori care activează pe platforma Penman, crearea de conținut scris  este o chestiune cu abordări atât de vaste și de diferite de la om la om că, suntem convinși că dacă le-am propune să scrie toți un material despre aceeași temă, ar ieși tot atâtea texte diferite câți writeri ar accepta sarcina. De aceea nu ne plac generalizările, nu când vine vorba de exprimarea în scris.

                În loc de concluzie, că ne-am lungit suficient și doar ce vă spuneam că mărimea contează, nu întrerupeți spiritul creativ în momentul construirii materialului dar aveți grijă să recitiți, să reformulați, să ajustați și să tăiați cu încredere dacă al șaselea simț – cel de creator de conținut, vă instigă s-o faceți.

                Vă așteptăm sugestiile și experiența în ceea ce privește crearea de conținut pe toate căile de comunicare ale platformei Penman. Blog, pagini de social-media (LinkedIn si Facebook), datele de contact publice și e-mail. Accesați fără rețineri, suntem aici pentru voi. Entuziaști.