25 de ani de studii și concluziile analizării lor.

25 de ani de studii și concluziile analizării lor.

Cum citesc oamenii online?

  • Cum citesc oamenii online? 25 de ani de studii și concluziile analizării lor.
  • În secolul vitezei și al informației aflată în format digital la îndemâna oricărui utilizator de internet, întrebarea din titlu a stârnit curiozitatea specialiștilor în studierea comportamentelor de citire online și a pus bazele primelor studii în această direcție încă din 1997.
  • Concluziile strânse sub raportul „How People Read Online: The Eyetracking Evidence” au sintetizat atunci observațiile a trei studii desfășurate pe 81 de utilizatori care au citit pagini cu interfață digitală.

Studii amănunțite privind comportamentul de citire online al utilizatorilor

În secolul vitezei și al informației aflată în format digital la îndemâna oricărui utilizator de internet, întrebarea din titlu a stârnit curiozitatea specialiștilor în studierea comportamentelor de citire online și a pus bazele primelor studii în această direcție încă din 1997.

Concluziile strânse sub raportul „How People Read Online: The Eyetracking Evidence” au sintetizat atunci observațiile a trei studii desfășurate pe 81 de utilizatori care au citit pagini cu interfață digitală. Primele două au avut ca scop generarea unei perspective asupra modului în care utilizatorii citesc și a preferințelor în ceea ce privește conținutul acestora. Al treilea studiu a fost unul de măsurare care a urmărit identificarea principalelor beneficii ale stilurilor de scriere identificate în primele două studii. Toate cele trei studii au fost derulate în anul 1997 în laboratoarele de utilizare SunSoft din Menlo Park, CA.

Rezultatele raportului au evidențiat că oamenii citesc foarte puțin online și aproape niciodată materialul integral, metoda cea mai des întâlnită de parcurgere a unui text fiind scanarea acestuia după niște șabloane care au fost clasificate ulterior în funcție de mișcarea ochilor pe o pagină cu interfață digitală.

Raportul „How People Read Online: The Eyetracking Evidence” în ediție revizuită și arie de acoperire extinsă multicultural

În vederea identificării acurateței cu care se păstrează și astăzi concluziile raportului inițial, la 15 ani distanță a fost emisă o a doua ediție a acestuia, studiu ce s-a desfășurat pe o durată de 13 ani, a colectat date de la mai mult de 500 de participanți și a presupus mai bine de 750 de ore ca timp efectiv de testare. 

Din dorința de a sublinia faptul că modelele de comportament în ceea ce privește cititul online sunt foarte asemănătoare între limbi și culturi, studiile s-au desfășurat în paralel pe subiecți din Raleigh, Carolina de Nord, SUA (48 de participanți) și Beijing, China (12 participanți).

Modele de citire online identificate prin scanarea mișcării retinei utilizatorilor

Zig-zag, mașina de tuns iarba și pinball

Modelele actualizate de afișare a paginilor web au ajutat la identificarea unor noi tipuri de comportament de citire a paginilor web, alternarea textului și a imaginilor pe fiecare rând de pe pagină dând naștere modelului de citire in zig-zag.

Atunci când paginile cuprind celule diferite din punct de vedere al conținutului, cea mai populară metodă de parcurgere a textului este modelul mașinii de tuns iarba – în care citirea începe  în partea din stânga sus, se deplasează la dreapta până la sfârșitul rândului, apoi coboară în următorul rând, se deplasează la stânga până la sfârșitul rândului și păstrează metoda până la finalizarea materialului. În ceea ce privește rezultatele generate pe o pagină web de un motor de căutare, comportamentul de citire observat a ajutat la creionarea modelului de scanare vizuală tip pinball. Într-un  astfel de model, utilizatorul scanează o pagină de rezultate într-o formă neliniară, trecând ușor între rezultate și caracteristicile paginii generate.

Întreruperile în text și efectul lor asupra fluidizării procesului de citire online

Din punct de vedere al conținutului, studiile recente atrag atenția asupra citatelor și a mesajelor cu caracter publicitar care deși atrag atenția, au tendința de a întrerupe procesul de citire online și a diminua interesul utilizatorului de a mai continua lectura.

Sugestii de organizare a textului în format digital

În raport cu studiul inițial, unul dintre aspectele neschimbate rămâne tendința de a scana un text mai degrabă decât de a-l citi integral online și în sprijinul creatorilor de conținut sunt subliniate câteva sugestii de organizare a textului ce urmează să fie publicat online. Dintre acestea, menționăm:

  • Folosirea de titluri și subtitluri relevante pentru informația furnizată, acțiune care ajută utilizatorul să separe rapid informațiile și să parcurgă direct paragrafele de care este interesat.
  • Poziționarea informației în avans atât în structura conținutului livrat cât și în subtitluri sau link-uri, pentru a permite utilizatorilor să asimileze rapid mesajul în timpul scanării.
  • Folosirea marcatorilor și a cuvintelor formatate diferit față de masa textului pentru a permite ochiului să se concentreze pe acestea în mod special.
  • Utilizarea unui limbaj simplu, uzual care să permită transmiterea informației oricărui utilizator, indiferent de nivelul său de pregătire.

Un gând despre concluzii. Clar, concis și atent structurat

Limitarea timpului acordat citirii online diferă foarte puțin în raport cu cultura din care face parte utilizatorul de internet și este întotdeauna canalizat spre obținerea cu rapiditate a informației dorite, răbdarea de a parcurge rând cu rând un material lung sau care este străbătut de diverse întreruperi în text, fiind una limitată.

La nivel de concluzie generală, se poate spune că a doua ediție a raportului întărește ideea că oamenii au nevoie de informații clare, concise și atent structurate și că timpul pe care îl acordă parcurgerii unei pagini cu interfață digitală diferă în funcție de motivația personală, nivelul de concentrare și specificul informației căutate.